Agenda:
Diskussion af møde med Lars
Udarbejdelse af ny problemformulering
(Indledning)
Problemstilling
Casebeskrivelse
Projektplan – Brainstorm
Læseplan
Opsummering til blog
Generelle refleksioner dagen igennem:
Vi har i dag haft mange diskussioner vedrørende hvordan vi skulle få en bedre samhørighed mellem benefit- og projektledelseslitteraturen i vores projekt. Der blev skitseret flere planer for hvordan strukturen kunne se ud. I normal projektledelse opsætter man formål/mål, denne indgangsvinkel mener vi er interessant, hvis man laver den i udgangspunkt med benefit begreberne, og via denne metode opnå en større samhørighed mellem vores litteratur, og det tværfaglige aspekt.
Forud for udarbejdelsen af det nye udkast til vores problemformulering, prøvede vi at se frem mod slutningen af vores projekt. Fordelen ved dette, var ganske simpelt at få lavet en god spiral gennem opgaven, hvor vi ved at fokusere på vores endelige mål, vil have lettere ved at lave vores problemformulering. Denne proces vi gennemgik, var meget givende, da det også fik os til at tænke på vores perspektiverings afsnit. Vi synes at det ville være interessant, hvis vi i opgaven fik mulighed for at evaluere vores eget arbejde med de to litteraturer. Det vil der være grundlag for, ved at vurdere vores projektplan for Vejle bibliotek, mod den eksisterende litteratur, og ved at få en eventuel evaluering fra nogle af interessenterne på Vejle biblioteks projekt. Alt andet lige vil denne tilgangsvinkel også give et bredere perspektiv i vores vurdering af projektplanen, da vi vil få en teoretisk, og en praktisk vurdering af denne.
Vores diskussioner i dag gav anledning til selvransagelse, hvor vi prøvede at analysere vores nuværende arbejde med vores opgave. Det fik os til at opstille de egentlige problemer der er med projektet for Vejle bibliotek, og vores arbejde med denne. Derfor valgte vi at opstille de nuværende problemer, som kunne hjælpe os mod udarbejdelsen af problemformuleringen.
De 5 skitserede problemer:
1 Vejle bibliotek har ingen projektplan
2 Der er ikke noget eksplicit makroaspekt i projektet
3 Kan man lave en projektplan der både indeholder micro- og macroaspektet
a Hvad betyder det for projektlederens rolle at han skal tumle i begge aspekter?
4 Der er ikke foretaget en reel interessentanalyse
5 Giver det mening at basere sin projektplan på benefits?
a Formål/mål analyse
b Hvad gør at man fokuserer på makro og mikro i denne sammenhæng?
(hænger meget sammen med problem-punkt 3)
Ny problemformulering
Hvilke interessenter er der henholdsvis på mikro (Vejle bibliotek) og makro (alle biblioteker) niveau, og hvilke fordele vil de kunne få ved projektet i Linkpakker?
Hvordan vil Vejle biblioteks projektplan udformes ved både at inddrage perspektiver på mikro- og makroniveau?
Hvilke fordele og ulemper er der ved den dobbelte indgangsvinkel i projektplanen?
Kan en brugbar projektplan baseres på en analyse af både mikro- og makrointeressenter (på trods af interessekonflikter)?
For at skitsere den proces vi har været igennem på det sidste, er den gamle problemformulering opstillet nedenunder, så vi kan følge udviklingen af vores projekt på bloggen.
Gammel Problemformulering
At undersøge om hvorvidt den tilgængelige projektledelseslitteratur gennemgået i faget ”Projektledelses” på Århus Handelshøjskole i foråret 2007 gør os i stand til at udarbejdet en brugbar projektplan til Vejle bibliotek?
At undersøge om hvorvidt det ”benefits-begreb”, som Shang & Seddon præsenterer, kan anvendes til understøtte det overordnede mål for projektet?
Sammenfatning
Vi har nu fået opstillet den nye problemformulering, og sammenlignet med den gamle, afspejler forskellene imellem de to, den proces vi har gennemgået, i forhold til hvordan vi vil benytte vores litteratur for at opnå samhørighed og integration mellem disse i vores projekt.
Senere på dagen fik vi arbejdet på vores problemstilling, problemformulering, metode afsnit, og case beskrivelsen af Vejle biblioteks projekt. Derudover har vi diskuteret hvilke dele af projektplanen vi umiddelbart finder mest relevant i forhold til Vejle biblioteks projekt, og diskuteret hvilken litteratur der understøtter denne bedst, hvorfor vi har opstillet en læseplan, denne er dog ikke effektueret eller modificeret endnu. For at have et godt udgangspunkt for at lave projektplanen, har vi valgt at tage udgangspunkt i Munk Madsens model på side 114 i bogen ”Strategisk Projektledelse”
Litteratur: (et udpluk)
Caddle and Yeates:
Kapitel 6: Developement Lifecycles and approaches (a)
Kapitel 7: The Profile of a project (a)
Kapitel 8: Project Planning: Understanding the work (b)
Kapitel 9: Project Planning: Estimating (b)
Kapitel 10: Project Planning: Scheduling and resourcing (b)
Kapitel 12: Change Management (c)
Kapitel 18: Managing Stakeholders (c)
Kapitel 19: Supplier control (c)
Kapitel 20: Leadership (d)
A. Munk-Madsen:
Kapitel 5: Formål og mål (e)
Kapitel 6: Vilkår strategi og risici (e)
Kapitel 7: Projektmodel (a)
Kapitel 8: Krav (b)
Kapitel 9: Plan (b)
Kapitel 10: Estimering (b)
Kapitel 11.6 Føring af logbog (f)
S & S. Benefits
Emner der skal diskuteres på næste møde
Metode
Case beskrivelse
Projektplan
Læseplan
PS: Stefan er projektleder i næste uge, så han fastsætter tid og sted for det nye møde
Tuesday, April 17, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment